Frekventovaná křižovatka u OC Kotva prošla modernizací. Původní křižovatka byla v roce 2020 v rámci realizace projektu rozšířena o samostatné levé odbočovací pruhy, které umožní bezpečnější a pohodlnější odbočení z ulice Výškovické na Čujkovovu a Volgogradskou. Křižovatka je nově vybavena novou světelnou signalizací. V rámci projektu byly řešeny horkovody a přeložky kabelových tras, umístění nového kamerového systému, trakčních kabelů, trolejového vedení i veřejného osvětlení. Komunikace dotčené stavbou dostaly nové živičné povrchy.
Rekonstrukce křižovatky ul. Čujkovova – Výškovická
Do křižovatky byla začleněna také dělená stezka pro cyklisty a chodce, která nyní vede podél areálu Kotva směrem ke kinu Luna až po ulici Proskovickou. Realizací stavby se podstatně zvýšila bezpečnost a komfort chodců i cyklistů , a to hlavně díky rozšíření nástupního ostrůvku tramvajové zastávky ve směru do Výškovic a napojením blízké cyklostezky. Díky rozšíření křižovatky došlo také ke zvýšení plynulosti automobilové i autobusové dopravy a zrychlení průjezdu spojů.
Přestavba vytížené lokality před nákupním střediskem Kotva pokračovala vybudováním nových tramvajových nástupišť v obou směrech – plně bezbariérových, osazených novými přístřešky, zábradlím a lavičkami. Propojení zajišťují nové celopryžové přechody. Nástupiště ve směru na Výškovice bylo navíc rozšířeno a posunuto blíže ke křižovatce. Dokončena byla také dělená stezka pro cyklisty a pěší, která vede podél areálu Kotva směrem ke kinu Luna až po ulici Proskovickou. Upravily se autobusové zastávky příměstské dopravy a došlo k opravě zpevněných ploch (mimo vozovky) dotčených stavbou. Rekonstrukci zastávek a křižovatky pro město realizovala společnost IDS – Inženýrské a dopravní stavby Olomouc za 71,2 milionu korun s DPH.
Rekonstrukce nástupišť tramvajových zastávek
V rámci projektu došlo také k rekonstrukci frekventovaných nástupišť tramvajových zastávek na ulici Výškovická u obchodního centra Kotva, blízké dopravní křižovatky s ul.Čujkovova a také tramvajové trati. Opraveny byly autobusové zastávky příměstské dopravy i stávající světelné signalizace. Obě nově rekonstruovaná tramvajová nástupiště jsou plně bezbariérová, vybavena novými přístřešky, zábradlím a lavičkami, propojují je nové celopryžové přechody. Nástupiště směr Výškovice je navíc rozšířeno a posunuto blíže ke křižovatce. V tomto prostoru se také upravovalo kolejiště, přeloženy byly stávající inženýrské sítě, veřejné osvětlení, kamerový systém, trakční kabely, trolejové vedení a horkovod.
Zastávka Kotva je spolu s tramvajovou zastávku Důl Jindřich jednou z pilotních zastávek pro nový standardizovaný design MHD zastávek v Ostravě. Podobu těchto zastávek řeší projekt Estetizace a výměna městského mobiliáře, v rámci kterého má dojít k postupné výměně prvků městského mobiliáře podle současného standardu estetizace veřejného prostoru ve vyspělých evropských městech a v souladu s pravidly Regulace reklamy ve městě.
Modernizace a humanizace trati
Současně s přeměnou frekventované zastávky Kotva byla komplexně modernizována také tramvajová trať ve Výškovické ulici, v úseku dlouhém 980m mezi ulicemi Čujkovova – Svornosti. Nová trať, upravená po vzoru velkých evropských měst má podstatně delší životnost, nižší hlučnost a vibrace. Díky modernizaci zde došlo k celkové modernizaci a také estetizaci této lokality, zrychlení městské hromadné dopravy i zvýšení bezpečnosti. Po celé délce trati ve Výškovické ulici byl položen kryt s intenzivní výsadbou – zatravněním a umělou zálivkou. Odstraněním zábradlí ve všech úsecích kromě nejbližšího okolí zastávek se zlepšila nejen prostupnost prostoru, ale také jeho vzhled.
Vítězem zakázky v hodnotě téměř 71,2 mil.Kč vč. DPH se z šesti podaných nabídek stala společnost IDS – Inženýrské a dopravní stavby Olomouc.
Rekonstrukce Výškovických mostů
Rekonstrukci zastávek Kotva a přilehlé křižovatky předcházela rozsáhlá rekonstrukce Výškovických mostů, která byla nezbytná kvůli jejich špatnému technickému stavu. Probíhala téměř dva roky, od dubnu 2018 do května 2020. V jejím rámci byly v téměř půlkilometrovém úseku sneseny čtyři původní mostní objekty. Postaveno bylo šest nových, z toho čtyři mosty silniční, dva pro každý směr, a mezi nimi dva mosty tramvajové. Vlastníkem silničních mostů je Moravskoslezský kraj, vlastníkem tramvajových mostů Dopravní podnik Ostrava. Oprava Výškovických mostů stála celkově na 393 milionů korun s DPH. Dopravní podnik zaplatil za tramvajové mosty zhruba 96 milionů, přičemž 85 procent této ceny pokryly dotace z Operačního programu doprava a Moravskoslezský kraj , který uhradil 297 milionů za silniční mosty.
Umístění projektu
Harmonogram
Aktuality
Zpracovatelé
- Statutární město Ostrava
Garanti
- Břetislav Riger náměstek pro investice, dopravu a dopravně správní činnosti