Město Ostrava a především stále více jeho obyvatelé vnímají cyklistickou dopravu jako rychlou, ekologickou a zdravou formu individuální dopravy, kterou mohou využít i návštěvníci města. Na začátku projektu v roce 2017 byla provedena anketa, která potvrdila zájem obyvatel Ostravy o systém sdílených kol.
Začátky bikesharingu v Ostravě
V roce 2018 začala v Ostravě provozovat službu sdílených kol firma Rekola. Projekt se setkal s velmi pozitivním ohlasem, a proto se přistoupilo k rozšíření do dalších městských obvodů. Následně v roce 2019 službu Rekola se svými růžovými koly provozovala nezávisle na podpoře města v širším centru přibližně v počtu 130ks.
V roce 2019 a 2020 vyhrála zakázku na provoz služby bikesharing firma nextbike Česká republika.
V sezóně 2019 bylo k dispozici 600 kol a celkem 210 stanic pro půjčení/zaparkování kol. V roce 2020 došlo k rozšíření služby a bylo k dispozici 900 kol na 270 strategicky umístěných stanovištích. Sdílená kola byla v provozu od března až do prosince. Prvních 15 minut výpůjčky bylo zdarma, hrazeno městem.
Od roku 2020 je služba provozována společností nextbike a je dostupná také v obci Vřesina a blízkém Hlučíně.
Aktuální situace
V roce 2022 vyhrála výběrové řízení na provozovatele bikesharingu opět společnost nextbike Czech Republic. Pro nadcházející období zůstává za přispění statutárního města Ostrava stejně jako v jiných městěch v rámci ČR prvních 15 minut jízdy ZDARMA všem uživatelům, nově bude v Ostravě také za spolupráce s Dopravním podnikem Ostrava dalších 15 minut jízdy zdarma pro držitele celoročního kuponu ODISKa pro tarifní oblast Město Ostrava a oblast XXL.
Provoz sdílených kol je od roku 2021 celoroční (leden až prosinec) a v období největšího zájmu, od června do září, je v ulicích města služba posílena na minimálně tisícovku sdílených kol. Služba je od roku 2021 dostupná ve všech městských obvodech a prvních 15 minut výpůjčky je pro uživatele zdarma, hrazeno městem.
Náklady na pořízení stojanů byla v roce 2022 409.280 Kč bez DPH, 495.228,80 Kč s DPH.
Příspěvek města na vypůjčky: rok 2021: 3,65 mil Kč s DPH, rok 2022 (leden – červenec): 2,14 mil Kč s DPH
Předpokládané náklady města na období 2023-2024: 17,5 mil Kč bez DPH
Počet kol v ulicích: 6.-9. měsíc min. 1000 kol, 12.-2. měsíc min. 400 kol, zbytek roku min. 800 kol
2018 | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | |
---|---|---|---|---|---|---|
počet stanic | 60 | 215 | 280 | 320 | 350+ | 380 |
počet kol | 220 | 600 | 900+ | 1000+ | 1000+ | 1100 |
zapojené obvody | 3 | 9 | 15 | 23 | 23 | 23 |
počet výpůjček | 112 tis. | 434 tis. | 669 tis. | 515 tis. | 514 tis. | 470 tis. |
počet ujetých km | 130 tis. | 521 tis. | 871 tis. | 717 tis. | 714 tis. | 659 tis. |
délka provozu | 7 měsíců | 8 měsíců | 10 měsíců | 12 měsíců | 12 měsíců | 12 měsíců |
počet uživatelů (reg.) | 16,5 tis. | 35 tis. | 45 tis. | 66 tis. | 73 tis. | 84 tis. |
Kč s DPH/1 výpůjčka | 0 | N/A | 8,17 | 7,08 | 7,08 | 9,16 |
zaplaceno Kč s DPH | 0 | 4,12 mil. | 5,47 mil. | 3,65 mil. | 3,64 mil. | 4,3 mil. |
Umístění projektu
Harmonogram
Aktuality
Zpracovatelé
- Statutární město Ostrava
Garanti
- Aleš Boháč náměstek pro oblast životního prostředí a koordinaci spolupráce s městskými obvody