Publikováno: 14.02.2025

V rámci Řemeslného akcelerátoru jsme poznaly spoustu skvělých a inspirativních lidí

Pustit se do vlastního podnikání chce odvahu. Opustit stabilní zaměstnání a vsadit vše na svůj sen ještě víc. Kristýna Lysková a Andrea Urbišová se rozhodly, že Ostravě chybí řemeslná pekárna s důrazem na kvalitu a estetiku – a tak vzniklo BLAHO. Cesta k úspěchu ale nebyla vždy jednoduchá. V rozhovoru se dozvíte, co je přimělo k zásadní životní změně, jaké výzvy musely překonat a s čím jim pomohl Řemeslný akcelerátor. A také zjistíte, proč jejich pečivo mizí rychlostí blesku.

Co vás inspirovalo k tomu, abyste opustily stabilní práci a založily vlastní pekárnu?

V Ostravě nám oběma chybí kvalitní pekárny a celkově zajímavé gastro koncepty, jaké známe z Brna, Prahy a zahraničí. Chtěly jsme se posunout dál ve své kariéře a vytvořit něco výjimečného. To znamenalo buď opustit Ostravu, nebo si založit něco vlastního.

Jaké byly první kroky při rozjezdu pekárny BLAHO?

S myšlenkou mít něco vlastního jsme koketovaly už delší dobu, a asi před třemi lety jsme se společně shodly na tom, čemu bychom se primárně chtěly věnovat. Koncept byl jasný – malá řemeslná pekárna, která klade důraz na kvalitní suroviny a estetický zážitek. Poté jsme se pustily do vyřizování formalit a díky vstřícným a ochotným lidem jsme se dozvěděly o Řemeslném akcelerátoru, do kterého jsme se přihlásily v době, kdy existoval pouze nápad a název.

Měly jste předem zkušenosti s pečením, nebo jste se učily za pochodu?

Obě jsme několik let pracovaly v gastru na vedoucích pozicích, takže co se týče chodu samotného, nebyly jsme úplně na začátku. Vybraly jsme si však plundrové těsto, které je samo o sobě vysoký level v pekařině. S ním jsme měly nějaké zkušenosti už z domova, ale brzy jsme zjistily, že ve velkém provozu se chová úplně jinak. Tohle jsme pilovaly delší dobu a do dnešního dne nás občas něčím překvapí. Plundrové těsto nám dává dokonalé lekce pokory.

Jak vám program Řemeslný akcelerátor* pomohl při rozjezdu podnikání?

Dal nám řád a jasnější směr. Věděly jsme, co chceme, ale potřebovaly jsme si ujasnit priority – na co se soustředit hned a co může počkat. Díky programu jsme si nejen utřídily myšlenky, ale také získaly cenné rady a podporu, která nám pomohla proměnit nápad ve skutečnost.

Co byste doporučily dalším začínajícím podnikatelům, kteří zvažují účast v tomto programu?

Že můžou jen získat. Doporučily bychom každému začínajícímu podnikateli, aby se do programu zapojil, protože to je skvělá příležitost, jak získat nejen cenné know-how, ale i podporu, kterou na začátku podnikání tolik potřebujete. V rámci řemeslného akcelerátoru jsme měly možnost se setkat s mnoha inspirativními lidmi, kteří nám pomohli nejen se strategickým plánováním, ale také nám ukázali nové přístupy a pohledy na naše podnikání. Kromě odborných rad jsme získaly i několik přátel, se kterými si  dodnes vyměňujeme zkušenosti. Zkrátka, účast v programu přináší nejen profesní růst, ale i skvělé kontakty a podporu komunity, což je v začátcích podnikání k nezaplacení.

Vaše pečivo je vyprodané téměř okamžitě. Čím si myslíte, že jste si zákazníky získaly?

Tohle je hodně o úhlu pohledu. Na trzích a větších akcích, jako jsou například Trhy, co se hledají, je zájem obrovský – toho si moc vážíme a vždycky nás to dojme. Realita všedních dní je však o něco skromnější. Co se týče naší prodejny v Porubě nebo kaváren, do kterých dodáváme, návštěvnost je nižší. Snažíme se výrobu plánovat tak, abychom neplýtvaly surovinami, a proto se občas stane, že vyprodáme dříve – jednoduše přijde více lidí, než bylo v poslední době obvyklé. Ostravákům se obecně moc nechce cestovat po městě za jídlem (i když je to všude kousek). O to víc si vážíme našich zákazníků, kteří k nám přijedou kamkoli.

Co se týče toho, proč si myslíme, že jsme zákazníky zaujaly. Chceme si myslet, že to bylo díky té jednoduchosti kvalitních surovin, které samy za sebe promlouvají a našeho osobního přístupu, kdy jsme jednoduše samy sebou.

Čelily jste nějakým nečekaným výzvám během prvních měsíců podnikání?

Jak jsme již zmínily, byla to hlavně práce s plundrovým těstem ve větším provozu. Doma se těsto chovalo v malém množství úplně jinak, a bylo třeba se na to co nejrychleji adaptovat. Stejně tak jsme se musely rychle vypořádat s tím, že o nás nikdo nevěděl – i když si to lidé začali mezi sebou říkat, přišli až za tři měsíce, kdy jsme už měli pocit, že se nám konečně podařilo prorazit. Co se nám ale povedlo, bylo najít tu správnou provozovnu – v Porubě na Hlavní třídě byla k dispozici jediná volná a nám to přišlo jako znamení. Poruba je pro nás srdcovka a tam jsme opravdu chtěly podnikat.

Máte v plánu rozšiřovat sortiment nebo otevřít další pobočku?

Sortiment v budoucnu chceme rozšiřovat, bohužel se to děje trochu pomaleji, než jsme původně plánovaly. Vše si totiž financujeme samy, a zde jsme narazily na naše romantické představy o tom, jak rychle vše půjde. Plánů máme spoustu, co bychom s BLAHEM chtěly dokázat, ale pravdou je, že otevření další pobočky momentálně v plánu není. Přejeme si zachovat kouzlo řemeslné pekárny, kde máme možnost osobně dohlížet na to, aby kvalita zůstala vždy na prvním místě.

Jaký je váš osobní nejoblíbenější produkt z vaší nabídky?

Kristy: Já se budu opakovat jako už mnohokrát, ale dánský koláč s farmářským tvarohem, černým rybízem a skořicovou drobenkou je mou láskou navždy.

Andrea: Za mě hlavně koláček a je jedno jaký. Každý den mám chuť na něco jiného, ale co je ráno lepší než si dát čerstvé upečený koláč a kávu?

Stala se vám při pečení někdy vtipná nebo kuriózní situace, na kterou rády vzpomínáte?

Poprvé když jsme spustily rozvalovačku. Instantně jsme na tom zničily naše první těsto. To jsme dostaly záchvat smíchu – řekly jsme si, že je super, že víme, co děláme a že jsme si kvůli tomuhle výsledku zakládaly pekárnu.

(* Řemeslný akcelerátor je program zaměřený na podporu začínajících řemeslných podnikatelů, který se koná v Ostravě, konkrétně v Impact Hubu. Cílem tohoto akcelerátoru je pomoci novým podnikatelům v oblasti řemesel strukturalizovat jejich podnikání, získat cenné rady a podporu od odborníků, a také navázat kontakty s dalšími inspirativními lidmi. Program nabízí účastníkům nejen poradenství v oblasti business managementu, marketingu a financí, ale i praktické workshopy a mentoring.

Tento program přispívá k rozvoji podnikatelské kultury v Ostravě a je součástí strategického plánu – fajnOVA. Podporuje vznik nových řemeslných podniků, které budou nejen ekonomicky životaschopné, ale také obohatí městskou gastronomii a řemeslnou scénu. Celý program je díky podpoře města Ostravy zcela zdarma.)

Další příspěvky