Publikováno: 08.08.2025

Výstavba další cyklistické infrastruktury v Ostravě

Příznivci ekologického i zdravého způsobu dopravy mohou v Ostravě využívat 307 km vyznačených cyklistických stezek a tras (údaj k 31. 12. 2024). Každoročně město stávající cykloinfrastrukturu rozšiřuje výstavbou dalších cyklostezek, nezapomíná ani na opravy těch stávajících. Cílem je vytvořit přímou, propojenou, přitažlivou a pocitově bezpečnou infrastrukturu pro uživatele jízdních kol.

Letos předpokládáme dokončení cyklotrasy S, M Mečnikovova – Žákovská, propojující hned čtyři městské obvody. Novou cyklostezku budou však moci ještě letos využít i cyklisté v Radvanicích a Bartovicích. V procesu výstavby je projekt ulice Přemyslovců, který také pamatuje na cyklisty. Další projekty rozšíření cykloinfrastruktury jsou v přípravě, náleží mezi ně prodloužení cyklostezky podél ulice 17. listopadu u Fakultní nemocnice Ostrava či rekonstrukce lávky přes Ondřejnici, přes kterou vede mezinárodní trasa EuroVelo 4. 

Cyklotrasa S, M Mečnikovova – Žákovská

V roce 2023 započala výstavba 6,4 km dlouhé cyklotrasy S, M Mečnikovova – Žákovská, kterou budou moci cyklisté využít k pohybu v tomto roce, po příslušném procesu kolaudace. Nová trasa spojí hned čtyři městské části Ostravu-Jih, Vítkovice, Novou Ves, Mariánské Hory a Hulváky. Výstavbou plánovaných cyklistických tras dojde k propojení stávajících cyklistických stezek na okrajích území. Na ulici Mečnikovově (JV území) dojde k prodloužení cyklotrasy B směrem k ulici Palkovského, na ulici Oborného dojde k propojení s cyklotrasou F vedoucí do přestupního terminálu Hulváky, následně dojde k prodloužení cyklotrasy F vedoucí terminálem Hulváky dále podél ul. Sokola Tůmy až k ulici Novoveské. V křižovatce ulic Plzeňská x 28. října dojde k napojení na cyklotrasy M a S. Dále dojde k propojení s cyklotrasou F vedoucí podél ulice U Hrůbků a závěrečný úsek se napojí na cyklotrasu L na ulici Říční.

Součástí stavby je i vsakovací objekt na ulicí U Hrůbků. Rekonstruovány byly stávající komunikace, chodníky a vozovky s následnou přestavbou na společné komunikace, tj. dělené stezky pro chodce a cyklisty. Povrchy cyklostezky jsou ze zámkové dlažby různých odstínů i asfaltu. Osazeno či doplněno bylo též dopravní značení po celé trase. Upraven byl svah kolem cyklotrasy na Plzeňské ulici, bylo zapotřebí odstranit náletové dřeviny, provést nové vysvahování a celkový úklid. Náklady na tuto stavbu jsou ve výši takřka 40 milionů korun bez DPH,“ uvádí Břetislav Riger, náměstek primátora pro investice a dopravu. Zhotovitelem stavby je společnost EUROVIA CZ, projektantem byla společnost PUDIS.

Projekt obsáhl i náhradní výsadbu. V jednotlivých městských částech byly vysazeny desítky rostlin. V městském obvodu Mariánské Hory a Hulváky byly vysazeny slivoně, katalpa, šácholan, ptačí zob, zlatice, šeříky, břízy, duby a hrušně. V území Ostravy – Jihu se lidé budou moci těšit z vysazených třešní a pustorylu. V Nové Vsi přibyly desítky rostlin, neschází duby, hrušně, javor, metasekvoje, lísky, jedlovec, šeříky, lípy, dříny, korkovník a další.

Cyklostezka v Ostravě Radvanicích a Bartovicích.

Na podzim budou moci lidé využít i další, aktuálně budovanou cyklostezku v Ostravě Radvanicích a Bartovicích. Zhotovitelem této stavby je společnost EUROVIA CZ, projektovou dokumentaci vyhotovila společnost PUDIS. Náklady na stavbu jsou ve výši přesahující 13 milionů korun bez DPH. Na západě trasy dojde k prodloužení cyklotrasy O od centra města s cyklotrasou J vedoucí k zoo, současně bylo realizováno vymístění stávající cyklistické trasy z místních komunikací do nové trasy vedoucí podél řeky Lučiny s navázáním na stávající vedení po ulici Na Hrázkách. V dalším průběhu dojde k vylepšení povrchů a podél ulice Šenovské k vybudování nové stezky pro chodce a cyklisty oddělené od vozovky silniční obrubou s navázáním na cyklistickou trasu K a ve výhledu na trasu do Šenova a Havířova. Povrch cyklostezky bude tvořen asfaltem i penetračním makadamem,“ konstatuje Aleš Boháč, starosta městského obvodu Radvanice a Bartovice a doplňuje genezi, předcházející současné výstavbě:

Zhruba před deseti lety byla vystavěna cyklostezka propojující Radvanice s centrem Ostravy, podél řeky Lučiny. Následovalo několikaleté úsilí naplněné výkupy pozemků, právě proto, aby mohla tato navazující etapa výstavby cyklostezky být realizována. Zmíněná předposlední etapa převede cyklisty z frekventovaných komunikací na nově vybudované trasy podél řeky Lučiny a Lesů ČR. Celková úprava trasy je pak dlouhá asi šest kilometrů, přičemž jde o jeden z nejdelších úseků v Ostravě vystavěný v posledních letech. Tímto krokem však projekt nekončí. V minulém roce byla v Šenově vystavěna lávka přes řeku Lučinu a komunikaci Rudnou. Naší snahou je propojení s touto stavbou, což ve svém důsledku znamená spojení Ostravy s Havířovem i rekreačními oblastmi a přehradami v Žermanicích a Těrlicku. Momentálně obvod, ve spolupráci s městem Šenov, realizuje projektovou dokumentaci a související poslední výkupy pozemků. Nezanedbatelný bude přínos projektu z hlediska životního prostředí, lidé budou moci k přepravě mezi Ostravou a Havířovem užít sdílených kol či elektrokol až k významnému terminálu MHD Hranečník. V tomto roce bude rovněž dokončena i projektová dokumentace a řešeno související stavební povolení k realizaci propojení předmětných cyklostezek s další částí Radvanic tzv. ‚Kamčatka,‘ a tím s městem Petřvald.  Ostrava se tak v následujících letech 2026 a 2027 může propojit dvěma zajímavými směry se sousedním Karvinskem.“ 

Rekonstrukce ulice Přemyslovců

Náměstek primátora Břetislav Riger k výstavbě cykloinfrastruktury dodává: „Pokračuje také projekt komplexní rekonstrukce ulice Přemyslovců, který vyjma obnovy vodohospodářské infrastruktury, důrazu na prvky modrozelené infrastruktury nabídne i přívětivější prostor pro chodce a cyklisty. Jeho součástí jsou i cyklostezky. V úseku od okružní křižovatky Novoveská x Přemyslovců po začátek křižovatky s ulicí Václavská budou cyklostezky v samostatných jízdních pásech (pro každý směr) po obou stranách komunikace. Chodníky budou samostatně přiléhat k cyklostezkám. Ve zbývající části až po ulici 28. října bude snížena rychlost na 30 km/h a cyklisté budou vedeni v ochranném jízdním pásu šířky 1,2 m v hlavním dopravním prostoru.“ Hotovo by mělo být v závěru letošního roku, náklady na celou stavbu (nikoliv „pouze“ na cykloinfrastrukturu) přesáhnou 40 milionů korun bez DPH. Zhotovitelem je firma COLAS CZ, stavbu projektovala společnost KAMARO PROJEKT.

Rekonstrukce lávky pro pěší a cyklisty přes řeku Ondřejnici

Nicméně Ostrava připravuje i další, pro cyklisty přínosné projekty. Náleží mezi ně i projekt s nadregionálním přesahem v podobě rekonstrukce lávky pro pěší a cyklisty přes řeku Ondřejnici, po níž vede mezinárodní trasa EuroVelo 4. V současnosti je zpracovávána projektová dokumentace stavby, realizaci rekonstrukce pak předpokládáme dle situace letos či v příštím roce. Náklady na stavbu jsou definovány ve výši osmi milionů bez DPH. A projektová dokumentace je společností PUDIS zpracovávána také ke stavbě prodloužení cyklistické stezky podél ulice 17. listopadu v úseku mezi Domovem sester a Krevním centrem (podél Fakultní nemocnice Ostrava). Plánována trasa navazuje na jihu na realizovanou a na severu na připravovanou dělenou stezku pro chodce a cyklisty. Stavět by se mělo v příštím roce, náklady jsou stanoveny ve výši osmi milionů korun.

Opravy cyklostezek

Město Ostrava také každoročně vyčleňuje finance k opravám povrchů cyklostezek a komunikací s cyklotrasami. Pro letošní rok je to částka ve výši 15 milionů korun, včetně DPH, přičemž jsou opravovány různě dlouhé úseky s velkou mírou poškození, veskrze značně cyklisticky vytížené. Letos bude opraveno cca 15 úseků. Aktuálně opravený je úsek cyklotrasy A z Polanky nad Odrou směrem do Poodří (ulice K Pile) nebo úseky cyklotrasy S mezi Chemickou osadou v Nové Vsi a oblíbenou cyklostezkou podél řeky Odry. Provedena byla oprava dvou části cyklotrasy F na Slezské Ostravě pod estakádou na Bazaly a nad ulicí Dědičná. Loňská povodeň zasáhla ve městě i cykloinfrastrukturu podél řek Odry a Opavy, včetně jednoho z automatických sčítačů.

V uplynulých letech investovalo město Ostrava do výstavby cyklostezek stovky milionů korun. Nejen cyklisté, ale i chodci mohou od roku 2023 využívat i unikátní cyklopropojení centra města s Dolní oblastí Vítkovic. Lávku navrhl renomovaný architekt Josef Pleskot, která nese jméno významného literáta Jana Balabána.

Další příspěvky