P+R parkoviště u tramvajové smyčky Hlučínská je v provozu
Projekt záchytného P+R parkoviště u tramvajové smyčky v Hlučínské ulici je dokončen. Nové parkoviště v lokalitě Černý potok v Ostravě-Přívoze je od čtvrtka 4. února v provozu a může začít sloužit veřejnosti. Jeho kapacita je 118 míst a fungovat bude v režimu park and ride, tedy zaparkuj a jeď. Lze na něj odbočit při cestě od Hlučína vlevo z ulice Hlučínské nebo vpravo ve směru od centra. Příjezd je také z ulice Slovenské. Výjezd je do ulice Na Náhonu.
„Naším cílem bylo stavbou parkoviště na vjezdu do Ostravy po vzoru moderních evropských metropolí omezit počty aut vjíždějících do centra, kde jsou omezené možnosti parkování. Řidiči přijíždějící do Ostravy z Hlučínska nyní mají možnost odstavit auto na parkovišti a pohodlně pokračovat městskou hromadnou dopravou nebo na sdílených kolech,“ uvedla investiční náměstkyně primátora Zuzana Bajgarová.
Parkoviště je určeno především pro automobily lidí, kteří denně přijíždějí do Ostravy za zaměstnáním ve směru od Hlučínska nebo sjíždějí v této lokalitě z dálnice D1. Snížení počtu aut vjíždějících do centra také omezí emise z dopravy, které znečišťují ovzduší v Ostravě. V budoucnu bude navíc snadnější vjezd na parkoviště ze silnice I/56, protože je naplánováno její rozšíření ve směru od Hlučína na tři samostatné jízdní pruhy. Do té doby je upraveno svislé i vodorovné dopravní značení a doplněna světelná signalizace. Rozšíření komunikace v Hlučínské ulici by mělo být hotovo do několika měsíců.
„Na novém parkovišti bylo povoleno předčasné užívání, protože stavebně už je připraveno sloužit veřejnosti. Hotovo včetně inteligentního parkovacího systému bude letos v létě, kdy skončí také rozšíření silnice I/56 ve směru od Hlučína, které na něj zjednoduší nájezd. Do té doby ho budou všichni zájemci využívat zdarma. I poté, co dojde ve druhé polovině roku k jeho zpoplatnění, na něm budou i nadále bezplatně parkovat řidiči, kteří pro další cestu využijí městskou hromadnou dopravu nebo sdílené dopravní prostředky, tedy aktuálně kola, v budoucnu také koloběžky nebo skútry. Pro ostatní bude do konce letošního roku platit sazba deset korun za auto a den. Místo bude pod dohledem kamer i strážníků,“ řekl náměstek primátora pro dopravu Vladimír Cigánek.
Autorem projektové dokumentace je společnost SHB. Podle ní stavěla od loňského července firma Jankostav, která vyhrála výběrové řízení s cenou 23,3 milionu korun s DPH. Stavba navázala na kompletní rekonstrukci tramvajové smyčky Černý potok, kterou pro Dopravní podnik Ostrava dělala za 45 milionů korun stavební firma OHL ŽS. Její součástí byla přestavba nástupišť na bezbariérová, přeložení kolejí pro zjednodušení vjezdu na parkoviště a celkově zvýšení komfortu a bezpečnosti pro cestující městskou hromadnou dopravou.
Parkoviště typu P + R (park and ride) se staví na okrajích měst, kudy projíždějí za prací lidé z přilehlých příměstských aglomerací. Z vybrané lokality musí být dobře dostupná městská hromadná doprava, která cestující rychle a levně doveze do cíle jejich cesty a poté zpět k jejich vozu. Nové parkoviště na Černém potoku je prvním tohoto typu v Ostravě. Projekt má pomoci s řešením parkování v centru a motivovat k používání ekologičtějších forem dopravy.