Od dubna 2021 je městská hromadná doprava v Ostravě, kompletně bez dieselu. Dopravní podnik Ostrava (DPO) dlouhodobě prosazuje strategii BEZ DIESELU, kdy v běžném provozu upřednostňuje elektrobusy a CNG vozy, zatímco dieselové slouží jen jako záloha. Je prvním velkým dopravním podnikem v České republice, který se může pochlubit nasazováním pouze ekologických vozidel. Více v článku ZDE.
Elektrobusy
V Ostravě je aktuálně 32 elektrobusů, z toho 26 s průběžným dobíjením u strategicky rozmístěných rychlonabíječek (Svinov, Hranečník, centrum). Díky nim tvoří elektrobusy už každý desátý vypravovaný autobus. DPO plánuje nasadit také elektrobusy s nočním dobíjením, které zvládnou na jedno nabití více než 350 km a mohou nahradit část stárnoucí flotily CNG.
Projekt vodíkových autobusů DPO pozastavil, protože technologie podle vedení podniku zatím není finančně ani technicky dostatečně vyzrálá. Vodík však zůstává perspektivní možností do budoucna.
Elektrobusy jsou nízkopodlažní, klimatizované, tiché a ekologické. Díky systému Opportunity Charging (ultrarychlé průběžné nabíjení) mohou být v provozu prakticky nepřetržitě, s dobíjením během několika minut na konečných zastávkách. Řidič musí zastavit na předepsaném místě, připojení pantografu, který je součástí nabíjecího stojanu, probíhá v automatickém režimu. Řidič pouze stiskne tlačítko rychlonabíjení na přístrojové desce autobusu, kde také může sledovat stav nabití trakčních baterií. Nasazením elektrobusů se ročně sníží emise CO₂ o stovky kilogramů.
Ostrava tak realizuje největší elektromobilní projekt veřejné dopravy svého druhu v ČR a patří k lídrům ekologické městské mobility.
Autobusy na CNG Pohon
Od roku 2015 jsou v Ostravě v provozu nízkopodlažní autobusy Solaris Urbino poháněné stlačeným zemním plynem. Provozní náklady těchto autobusů jsou v porovnání s běžným naftovým palivem poloviční (1kg zemního plynu – 1 l naftového paliva). Aktuálně jich je v provozu 227.
První vozy byly pořízeny v rámci projektu Autobusy CNG v DPO financovaného z 85 % z Operačního programu životní prostředí, jehož cílem bylo snížení imisní zátěže z autobusové dopravy na území města Ostravy. Předmětem projektu bylo nahrazení stávajících dieselových autobusů novými autobusy s pohonem na stlačený zemní plyn (CNG) a vybudování potřebné infrastruktury pro jejich provoz.
Na CNG pohon jsou také 3 minibusy typu Dekstra Bus Daily LE 37 CNG od firmy KAR group a.s.
Ostrava je prvním městským dopravcem v ČR, který provozuje dvoupodlažní autobusy Scania s pohonem na CNG na běžných linkách. Doubledeckery jsou navržené zcela dle ostravských požadavků. Mají klimatizované spodní podlaží s mechanickou plošinou pro invalidní vozík a nechybí ani i wifi připojení v obou patrech.
Nové tramvaje – Stadler OVA a Škoda 39T
V dubnu 2018 se Ostrava dočkala úplně nového požitku z jízdy tramvají. Důvodem byl nákup 40 nových plně nízkopodlažních tramvají švýcarské firmy STADLER, které nabízí vyšší standard kvality a bezpečnosti pro cestující.
Kvalitní švýcarské tramvaje jsou projekčně upraveny v české pobočce firmy STADLER. Tramvaje jsou plně nízkopodlažní, klimatizované s ergonomicky tvarovanou kabinou pro řidiče a jsou vybaveny kamerovým a informačním systémem (LCD monitory). Pohodlí pro cestující zase podpoří USB konektory k nabíjení telefonů a tabletů nebo moderní klimatizace a topení. Otočné podvozky s flexibilním rámem zajišťují nižší hlučnost vozidla při provozu, a to i při vyšších rychlostech. Novinkou je v Ostravě také mazání kol tramvají, které přispěje k tišší a klidnější jízdě. Tramvaj STADLER může přepravovat až 188 osob, z toho 61 se může pohodlně usadit.
Od roku 2022 (první jízdy na podzim 2021) v Ostravě jezdí také nový typ tramvaje typu Škoda 39T ForCity Smart, který patří k nemodernějším a nejtišším vozům vozového parku Dopravní podnik Ostrava. Velkokapacitní vozy Škoda ForCity Smart 39T jsou konstruovány Ostravě na míru. Dopravní podnik má nyní k dispozici celkem 38 těchto tramvají. Každá tramvaj má 60 míst k sezení a 140 ke stání, tramvaj dosahuje rychlosti až 80 km/h.
S postupným nasazováním těchto nových tramvají byl zcela vyřazen z provozu zastaralý typ vysokopodlažních tramvají T6, částečně byly vyřazeny i vozy T3.