Hlavní nádraží Ostrava je důležitým dopravním uzlem a zároveň jednou z nejvýznamnějších vstupních bran do města, jeho aktuální využití a vzhled však neodpovídají současným potřebám ani očekáváním cestujících, je proto dlouhodobě centrem pozornosti. Aktuálně město připravuje jeho generální rekonstrukci, která se bude týkat nejen úpravy nástupišť, ale také celého přednádražního prostoru.
Historie projektu
Ostravské hl. nádraží se nachází v městské části Moravská Ostrava a Přívoz. Pochází z 60. a 70. let 20. století a je kvalitní ukázkou architektonické práce „Bruselského stylu“. Velkorysou stavbu projektoval brněnský architekt Lubor Lacina, který spolu se sochařkou Sylvií Lacinovou Jílkovou vytvořil stavbu propracovanou do posledního detailu. Čas a nekomplexní zásahy však udělaly své. Postupně mizely jednotlivé prvky originálního vybavení, přibývaly vnitřní úpravy a na konci 20. století byl odstraněn spodní kryt konstrukce (zastřešení). Nádraží tak ztratilo nejen na estetičnosti, ale i funkčnosti.
Aktuální podobu nádraží získalo přestavbou z roku 2013. Zakázku realizoval městský obvod Moravská Ostrava a Přívoz a prostředí se díky ní zpříjemnilo. Zlepšilo se funkční propojení městské hromadné dopravy, doplněna byla také parkovací místa. Nově byla vybudována rampa pro bezbariérový přístup k výpravní budově Českých drah, vzniknul dispečink se zázemím pro řidiče a krytá zastávka. Proměny se dočkala také kašna a přibyla také zeleň.
I přes tyto dílčí úpravy však nádraží z dlouhodobého hlediska kvalitně neplní svou funkci, proto město přistoupilo k dalšímu plánování jeho generální rekonstrukce.
Aktuálně
Na proměnu předprostoru hlavního nádraží město vypsalo 14. 12. 2021 VEŘEJNOU ZAKÁZKU. Jejím předmětem bylo zpracování studie obsahující urbanistický návrh řešeného území s rozpracováním do úrovně investičního záměru. Na přípravě podmínek pro výběrové řízení se z důvodu zajištění kvality návrhů zapojil městský ateliér MAPPA Ostrava. Výběrové řízení vyhrálo architektonické studio CASUA a AFRY CZ.
V březnu 2023 zpracovatelé představili urbanistickou studii veřejnosti. Ta nalezla odpovědi na několik dlouhodobě diskutovaných otázek, např. jak celý dopravní uzel uspořádat, jak velké má být veřejné prostranství před výpravní budovou a jak naložit s průmyslovým areálem v blízkosti nádraží. Zpracovatelé prověřili, jaké možnosti toto komplikované území nabízí, jak jej lze strukturovat a funkčně napojit na okolí. Úkolem bylo také navázat na připravovaný projekt Správy železnic na rekonstrukci železničního uzlu, který počítá s vybudováním podchodů.
Hlavní závěry studie jsou následující:
- na hlavní nádraží se ze sadu B. Němcové přesune přestupní uzel pro regionální spoje
- tramvajová smyčka bude přesunuta, aby mohl vzniknout bezbariérový terminál MHD
- celkově se zkrátí doba přechodu z MHD na vlakové nástupiště
- výpravní budova nebude odříznuta od svého okolí, klade se důraz na její propojení s navazujícím prostranstvím
- vybuduje se podzemní parkoviště s vjezdy z ulic Skladištní i Nádražní
- území se napojí na cyklistickou infrastrukturu
- v místě průmyslového areálu vyroste nová městská zástavba
Aktuálně je potřeba studii rozpracovat do investičního záměru, který ověří technickou realizovatelnost. Ten by měl být zpracován do léta 2023.
Zdroj vizualizací: CASUA
Umístění projektu
Harmonogram
Galerie
Zpracovatelé
- Statutární město Ostrava
- Dopravní podnik Ostrava
- Správa železnic
Garanti
- Břetislav Riger náměstek pro investice, dopravu a dopravně správní činnosti