Přeskočit na obsah
Projekt zahrnuje úpravu dopravního řešení lokality včetně estetizace zastávek, podchodů a okolního veřejného prostoru. Zároveň dojde ke zkvalitnění přestupních vazeb mezi jednotlivými druhy hromadné dopravy, příměstskými spoji a osobními automobily.

Frýdlantské mosty a tramvajová zastávka Náměstí republiky jsou jedním z nejfrekventovanějších míst v Ostravě. Dochází zde ke křížení tramvajových spojů směrem z centra do ostatních městských obvodů – především Dubiny, Zábřehu, Mariánských Hor a Poruby. Jedná se také o důležité přestupní místo na navazující trolejbusovou a meziměstskou autobusovou dopravu v podobě Ústředního autobusového nádraží. Účelem rekonstrukce je zjednodušit přestupní vazby pro cestující v rámci přestupního uzlu a estetizovat prostory Frýdlantských mostů – podchody, nástupiště a rampy. Součástí řešení je i propojení nadzemních pěších tras v závislosti na úpravách podchodu. Z důvodů zatékání do prostorů podchodů bude další součástí stavby oprava tramvajového mostu.

Popis projektu

V rámci projektu dojde k úpravě dopravního řešení lokality, která by měla řešit propojení všech druhů dopravy včetně estetizace veřejného prostoru. Bude zohledněna bezbariérovost a bezpečnost pro všechny účastníky silničního provozu. Zkvalitnění přestupních vazeb mezi jednotlivými druhy MHD, příměstskými spoji a osobními automobily. Komplexní rekonstrukce a estetizace prostoru tramvajových zastávek, revitalizace nástupišť a podchodů včetně vybudování pojízdných pásů a úrovňových přechodů mezi zastávkami.

Revitalizace podchodů

V rámci revitalizace podchodů dojde k odstranění veškerého vybavení, mobiliáře, zábradlí, informačního systému, osvětlení, podhledů atd. Prodejní trafiky, stánky budou demontovány a odvezeny.

Centrální prostor podchodů bude prosvětlen dvěma světlíky. Toto řešení umožní prosvětlení prodejen v centrální oblasti. Prodejny nahradí původní obchodní prostory podchodu. Denní bar bude transformován na kavárnu se zahrádkou v kontaktu s ozeleněným atriem.

Rekonstrukce zastávek a revitalizace nástupišť

Kultivace prostředí podchodu je však je jednou z částí připravovaného projektu. V rámci modernizace přestupního uzlu Náměstí Republiky je naplánována i modernizace tramvajové trati, zlepšení přístupu na nástupiště, kdy  dojde v místě nástupišť k redukci ze tří kolejí na dvě, což má spolu se zvýšením a prodloužením nástupní hrany nově pro dvě soupravy zkvalitnit přestupní vazby tramvajové dopravy.

Přístupy k nástupištím zlepší také nové výtahy a pojízdné chodníky – přístup bude bezbariérový. Součástí řešení je i propojení nadzemních pěších tras v závislosti na úpravách podchodu. Z důvodů zatékání do prostorů podchodů bude další součástí stavby oprava tramvajového mostu.

Související projekty

  • REKONSTRUKCE MOSTNÍCH OBJEKTŮ

Dojít má také k rekonstrukci mostních objektů, které jsou v současné době v zhoršeném technickém stavu z důvodů zatékání vody. V plánu je vybudovat pěší napojení na blízké parkoviště, autobusové nádraží a nákupní centra.

  • REKONSTRUKCE TROLEJBUSOVÉHO NÁSTUPIŠTĚ NÁMĚSTÍ REPUBLIKY

Úprava nástupní hrany za účelem bezbariérovosti, rekonstrukce zastřešení, ozelenění, architektonická úprava prostoru.

  • ŘEŠENÍ DOPRAVNÍ KŘIŽOVATKY

V rámci rekonstrukce křižovatky se ustoupilo od původně zamýšlené výstavby kruhového objezdu. Na základě předložených informací a plánů světelné signalizace se ukázalo toto řešení jako neprůjezdné, a bylo proto rozhodnuto trolejbusovou smyčku i současné řešení křižovatky ponechat.

Aktuální stav projektu

Na návrhu nového vzhledu podchodu a zastřešení tramvajových nástupišť pracoval tým architektů ze společnosti AFRY CZ, která uspěla ve výběrovém řízení.

Rekonstrukce dopravního uzlu náměstí Republiky bude probíhat ve třech etapách. V rámci první etapy  se uskuteční přestavba tramvajové trati, nástupišť, podchodů a přilehlé silniční komunikace. Práce jsou naplánovány od července do prosince. 

Realizace byla zahájena v červenci roku 2025. V rámci první etapy rekonstrukce náměstí Republiky byla postupně omezena nejprve silniční doprava, na kterou navázala 20. července úplná výluka tramvajového provozu. Až do 29. listopadu 2025 nebudou jezdit tramvaje mezi zastávkami Náměstí Republiky a Karolina.

Navazující stavební etapy budou pokračovat v roce 2026.

Umístění projektu

Seznam projektů

Harmonogram

2018 Záměr ikona I
2020 Příprava ikona I
2025 Realizace ikona I
2026 Dokončeno ikona I

Zpracovatelé

  • Statutární město Ostrava
  • Moravskoslezský kraj
  • Dopravní podnik Ostrava

Garanti

  • Břetislav Riger náměstek pro investice, dopravu a dopravně správní činnosti

    Kontaktujte nás




    zpracováním osobních údajů

    https://fajnova.cz/projekt/prestupni-uzel-namesti-republiky