Frýdlantské mosty a tramvajová zastávka Náměstí republiky jsou jedním z nejfrekventovanějších míst v Ostravě. Dochází zde ke křížení tramvajových spojů směrem z centra do ostatních městských obvodů – především Dubiny, Zábřehu, Mariánských Hor a Poruby. Jedná se také o důležité přestupní místo na navazující trolejbusovou a meziměstskou autobusovou dopravu v podobě Ústředního autobusového nádraží. Účelem rekonstrukce je zjednodušit přestupní vazby pro cestující v rámci přestupního uzlu a estetizovat prostory Frýdlantských mostů – podchody, nástupiště a rampy. Součástí řešení je i propojení nadzemních pěších tras v závislosti na úpravách podchodu. Z důvodů zatékání do prostorů podchodů bude další součástí stavby oprava tramvajového mostu.
Popis projektu
V rámci projektu dojde k úpravě dopravního řešení lokality, která by měla řešit propojení všech druhů dopravy včetně estetizace veřejného prostoru. Bude zohledněna bezbariérovost a bezpečnost pro všechny účastníky silničního provozu. Zkvalitnění přestupních vazeb mezi jednotlivými druhy MHD, příměstskými spoji a osobními automobily. Komplexní rekonstrukce a estetizace prostoru tramvajových zastávek, revitalizace nástupišť a podchodů včetně vybudování pojízdných pásů a úrovňových přechodů mezi zastávkami.
Revitalizace podchodů
V rámci revitalizace podchodů dojde k odstranění veškerého vybavení, mobiliáře, zábradlí, informačního systému, osvětlení, podhledů atd. Prodejní trafiky, stánky budou demontovány a odvezeny.
Centrální prostor podchodů bude prosvětlen dvěma světlíky. Toto řešení umožní prosvětlení prodejen v centrální oblasti. Prodejny nahradí původní obchodní prostory podchodu. Denní bar bude transformován na kavárnu se zahrádkou v kontaktu s ozeleněným atriem.
Rekonstrukce zastávek a revitalizace nástupišť
Kultivace prostředí podchodu je však je jednou z částí připravovaného projektu. V rámci modernizace přestupního uzlu Náměstí Republiky je naplánována i modernizace tramvajové trati, zlepšení přístupu na nástupiště, kdy dojde v místě nástupišť k redukci ze tří kolejí na dvě, což má spolu se zvýšením a prodloužením nástupní hrany nově pro dvě soupravy zkvalitnit přestupní vazby tramvajové dopravy.
Přístupy k nástupištím zlepší také nové výtahy a pojízdné chodníky – přístup bude bezbariérový. Součástí řešení je i propojení nadzemních pěších tras v závislosti na úpravách podchodu. Z důvodů zatékání do prostorů podchodů bude další součástí stavby oprava tramvajového mostu.
Související projekty
- REKONSTRUKCE MOSTNÍCH OBJEKTŮ
Dojít má také k rekonstrukci mostních objektů, které jsou v současné době v zhoršeném technickém stavu z důvodů zatékání vody. V plánu je vybudovat pěší napojení na blízké parkoviště, autobusové nádraží a nákupní centra.
- REKONSTRUKCE TROLEJBUSOVÉHO NÁSTUPIŠTĚ NÁMĚSTÍ REPUBLIKY
Úprava nástupní hrany za účelem bezbariérovosti, rekonstrukce zastřešení, ozelenění, architektonická úprava prostoru.
- ŘEŠENÍ DOPRAVNÍ KŘIŽOVATKY
V rámci rekonstrukce křižovatky se ustoupilo od původně zamýšlené výstavby kruhového objezdu. Na základě předložených informací a plánů světelné signalizace se ukázalo toto řešení jako neprůjezdné, a bylo proto rozhodnuto trolejbusovou smyčku i současné řešení křižovatky ponechat.
Aktuální stav projektu
Na návrhu nového vzhledu podchodu a zastřešení tramvajových nástupišť pracuje tým architektů ze společnosti AFRY CZ, která uspěla ve výběrovém řízení. Roli poradního orgánu vzhledem k významu místa zastupuje Městský ateliér prostorového plánování a architektury (MAPPA), který dohlíží, aby byly dodrženy požadavky na kvalitu veřejného prostoru, jako je například jednoduché koncepční řešení, materiálová konzistentnost, vzhled zastřešení a mobiliáře atd.
Kompletní realizační dokumentace by měla být hotova do konce roku 2024 a zahájení realizace je plánováno na jaro 2025.
Společnými investory projektu jsou Statutární město Ostrava a Dopravní podnik Ostrava (DPO). Předpokládáno je spolufinancování projektu z prostředků EU.
Projekt v médiích