Projekt Zvýšení propustnosti křižovatek v Ostravě je připravován ke spolufinancování z prostředků EU v rámci Operačního programu Doprava.
Popis projektu:
– výměna řadičů světelné signalizace;
– zřízení dopravní ústředny pro světelnou signalizaci;
– instalace strategických detektorů;
– dodávka softwaru pro modelování dopravy;
– vybudování dopravního centra.
Zřízení Dopravního a řídícího centra
Vybudováno bude nové Dopravní a řídící centrum, které v současnosti v Ostravě chybí, kde bude soustředěna správa všech telematických systémů v dopravě a integrace všech informací týkajících se dopravy. Centrum bude umístěno v budově Ostravských komunikací a nahradí dosud provozované dílčí dohledové ústředny. Realizace nového Dopravního centra umožní pružně reagovat na aktuální situaci a napomůže tak výraznému zvýšení propustnosti a zrychlení provozu ve městě. Zlepší také možnosti, jak informovat občany o dopravní situaci.
Výměna řadičů světelné signalizace
Plánována je rovněž výměna technologicky zastaralých řadičů křižovatek, které budou plně kompatibilní s novým Dopravním centrem a umožní dynamické řízení v reálném čase, včetně preference vozidel MHD a IZS. Na vybraných profilech městské komunikační sítě budou také instalovány strategické detektory sloužící pro kontinuální sběr dopravních dat a vyhodnocování intenzity dopravních toků projíždějících vozidel.
Dodávka softwaru pro modelování dopravy
Použití nejmodernější technologie C-ITS (kooperativní inteligentní dopravní systém), zajistí komunikaci mezi vozidly MHD a světelně řízenou křižovatkou. Kooperativní systém C-ITS tak přispěje ke zvýšení bezpečnosti silničního provozu a včasnému informování řidičů o dopravní situaci. Dopravní centrum obdrží přesné informace o aktuální dopravní situaci přímo z vozidel, díky čemuž je možné efektivně ovlivňovat dopravní proud, a tím zvýšit bezpečnost a plynulost dopravy a snížit její negativní dopady na životní prostředí. Zjednodušeně řečeno, řidič na poslední zastávce před křižovatkou dostane signalizací na palubním počítači informaci, zda při výjezdu ze zastávky bude mít na semaforu ve svém směru zelenou. Pokud ne, může v opačném případě s vozem ještě setrvat v zastávce. Řadič křižovatky vyhodnotí, zda je možné vozidlu MHD ‚pomoci‘ prodloužením zelené, nebo zkrácením červené.
Projekt s názvem Zvýšení propustnosti křižovatek v Ostravě – rozšíření telematických systémů bude spolufinancován ze zdrojů EU z Operačního programu Doprava 2021-2027. Maximální výše dotace činí 85 % způsobilých výdajů projektu. Předpokládaná doba realizace projektu je do 15 měsíců