Přeskočit na obsah
Rychlejší a pohodlnější cestování rychlostí nad 250 km/h – to bude nově možné díky vybudování vysokorychlostní trati. Cesta z Brna do Ostravy tak bude trvat pouhých 40 minut, do Prahy pak necelé dvě hodiny.

Cestování vysokorychlostní železnicí přináší řadu výhod. Ostrava se díky ní významně přiblíží městům nejen v Česku, ale i v Evropě. Nová, vysokorychlostní trať na trase Praha – Brno – Ostrava s odbočením do Břeclavi výrazně zkrátí dojezdové časy, cesta z Brna do Ostravy by tak mohla zabrat pouhých 40 min, z Brna do Prahy pak hodinu. Modernizace se bude týkat také železničních terminálů, které umožní propojit železniční a automobilovou dopravu, zásadně tak díky tomu uleví dopravní zátěži v centrech velkých měst. 

Úsek trati – Moravská brána

Jedná se o úsek vysokorychlostní trati mezi Brodkem u Přerova a stanicí Ostrava-Svinov. Součástí projektu jsou i propojení do stávající železniční sítě taková, aby byla zajištěna co největší možná obslužnost regionů – vysokorychlostní vlaky budou moci zajíždět na nádraží v Ostravě, Olomouci, Přerově a Hranicích.

Z důvodu urychlení přípravy se VRT Moravská brána projektuje souběžně ve dvou částech: Moravská brána I (Brodek u Přerova –Prosenice – Hranice na Moravě) a Moravská brána II (Hranice na Moravě – Ostrava-Svinov).

Realizace a provoz úseku je plánován jako spolupráce veřejného a soukromého sektoru, tedy formou PPP (Public-Private Partnership) tak, jak bylo v září 2024 schváleno vládou ČR na základě Studie proveditelnosti PPP RS Morava. 

V srpnu 2025 Správa železnic podepsala smlouvu se společností Sdružení GMtech+AFRY+MCO+MPA, která zajistí výkup pozemků u připravovaného projektu vysokorychlostní tratě v úseku Prosenice – Ostrava-Svinov. Vybraný dodavatel zajistí kompletní majetkoprávní přípravu projektu, pracovat začal v srpnu 2025. Do roku 2028 se předpokládá vykoupení 90 % potřebných pozemků. Pro úsek mezi Prosenicemi a Ostravou-Svinovem již bylo také vydáno kladné stanovisko v procesu posouzení vlivů na životní prostředí (EIA), tomuto úseku tak nebrání nic v realizaci.

Úsek trati – Slezsko (mezi Ostravou a Polskem)

Nová trať se v Dolní Lutyni odpojí od stávajícího železničního koridoru, odtud povede až ke státní hranici, kterou překoná po estakádě přes řeku Olši. Součástí projektu je také posílení kapacity mezi Ostravou a Bohumínem, čímž trať plynule naváže na již připravované vysokorychlostní spojení z Prahy do Ostravy. Mezi Bohumínem-Vrbicemi a Ostravou hl. n. bude stávající koridor z kapacitních důvodů rozšířen přidáním třetí traťové koleje.

V červenci 2025 Správa železnic vybrala zhotovitele projektové dokumentace pro novou trať mezi Ostravou a státní hranicí s Polskem. Zakázku získala společnost MORAVIA CONSULT Olomouc.

Projektant nyní zpracuje záměr projektu. Pro úsek Dolní Lutyně – státní hranice připraví také dokumentaci k posouzení vlivů na životní prostředí (EIA) a projekt pro povolení stavby. První dokumenty by měly být hotové na jaře 2026, výstavba se plánuje ve třicátých letech.

Trať s maximální rychlostí až 250 km/h bude sloužit především dálkové mezinárodní dopravě. Naváže na připravovanou polskou vysokorychlostní trať z Katovic, kterou realizuje organizace Centralny Port Komunikacyjny (CPK). Po dokončení se cesta z Ostravy do Katovic zkrátí ze současných 100 na méně než 40 minut.

Více informací o projektu vysokorychlostní trati na webu https://vrtky.cz/ .

Projekt v médiích

Umístění projektu

Seznam projektů

Harmonogram

2017 Záměr ikona I
2020 Příprava ikona I
2028 Realizace ikona I
2040 Dokončeno ikona I

Zpracovatelé

  • Správa železnic

Garanti

  • Ministerstvo dopravy

    Kontaktujte nás




    zpracováním osobních údajů

    https://fajnova.cz/projekt/vrt-vysokorychlostni-trate-propojeni-ostravy-na-prahu-brno-a-katovice