Cestování vysokorychlostní železnicí přináší řadu výhod. Ostrava se díky ní významně přiblíží městům nejen v Česku, ale i v Evropě. Nová, vysokorychlostní trať na trase Praha – Brno – Ostrava s odbočením do Břeclavi výrazně zkrátí dojezdové časy, cesta z Brna do Ostravy by tak mohla zabrat pouhých 40 min, z Brna do Prahy pak hodinu. Modernizace se bude týkat také železničních terminálů, které umožní propojit železniční a automobilovou dopravu, zásadně tak díky tomu uleví dopravní zátěži v centrech velkých měst.
Úsek trati – Moravská brána
Jedná se o úsek vysokorychlostní trati mezi Brodkem u Přerova a stanicí Ostrava-Svinov. Součástí projektu jsou i propojení do stávající železniční sítě taková, aby byla zajištěna co největší možná obslužnost regionů – vysokorychlostní vlaky budou moci zajíždět na nádraží v Ostravě, Olomouci, Přerově a Hranicích.
Z důvodu urychlení přípravy se VRT Moravská brána projektuje souběžně ve dvou částech: Moravská brána I (Brodek u Přerova –Prosenice – Hranice na Moravě) a Moravská brána II (Hranice na Moravě – Ostrava-Svinov).
Realizace a provoz úseku je plánován jako spolupráce veřejného a soukromého sektoru, tedy formou PPP (Public-Private Partnership) tak, jak bylo v září 2024 schváleno vládou ČR na základě Studie proveditelnosti PPP RS Morava.
V srpnu 2025 Správa železnic podepsala smlouvu se společností Sdružení GMtech+AFRY+MCO+MPA, která zajistí výkup pozemků u připravovaného projektu vysokorychlostní tratě v úseku Prosenice – Ostrava-Svinov. Vybraný dodavatel zajistí kompletní majetkoprávní přípravu projektu, pracovat začal v srpnu 2025. Do roku 2028 se předpokládá vykoupení 90 % potřebných pozemků. Pro úsek mezi Prosenicemi a Ostravou-Svinovem již bylo také vydáno kladné stanovisko v procesu posouzení vlivů na životní prostředí (EIA), tomuto úseku tak nebrání nic v realizaci.
Úsek trati – Slezsko (mezi Ostravou a Polskem)
Nová trať se v Dolní Lutyni odpojí od stávajícího železničního koridoru, odtud povede až ke státní hranici, kterou překoná po estakádě přes řeku Olši. Součástí projektu je také posílení kapacity mezi Ostravou a Bohumínem, čímž trať plynule naváže na již připravované vysokorychlostní spojení z Prahy do Ostravy. Mezi Bohumínem-Vrbicemi a Ostravou hl. n. bude stávající koridor z kapacitních důvodů rozšířen přidáním třetí traťové koleje.
V červenci 2025 Správa železnic vybrala zhotovitele projektové dokumentace pro novou trať mezi Ostravou a státní hranicí s Polskem. Zakázku získala společnost MORAVIA CONSULT Olomouc.
Projektant nyní zpracuje záměr projektu. Pro úsek Dolní Lutyně – státní hranice připraví také dokumentaci k posouzení vlivů na životní prostředí (EIA) a projekt pro povolení stavby. První dokumenty by měly být hotové na jaře 2026, výstavba se plánuje ve třicátých letech.
Trať s maximální rychlostí až 250 km/h bude sloužit především dálkové mezinárodní dopravě. Naváže na připravovanou polskou vysokorychlostní trať z Katovic, kterou realizuje organizace Centralny Port Komunikacyjny (CPK). Po dokončení se cesta z Ostravy do Katovic zkrátí ze současných 100 na méně než 40 minut.
Více informací o projektu vysokorychlostní trati na webu https://vrtky.cz/ .
Projekt v médiích
- (14. 10. 2024) – Rychlovlaky v Česku pojedou 320 km/h. Příští rok začne stavba, slibuje úředník
- (2. 5. 2023) – Po vysokorychlostní trati z Prosenic do Ostravy má jezdit až 180 vlaků denně
- (17. 3. 2023) – Obce jsou v pozoru, přípravy na stavbu vysokorychlostní železnice vrcholí
- (25. 1. 2022) – Vysokorychlostní tratě z Brna do Prahy a Ostravy budou ekonomicky efektivní, tvrdí studie
- (17. 1. 2022) – Rychlodráha Přerov – Ostrava už má smlouvy na projekty, stavba VRT se přiblížila
- (17. 6. 2021) – VRT mezi Přerovem a Ostravou se začne stavět v roce 2025, cestu do Prahy zkrátí o 15 minut
- (16. 1. 2020) – Rychlejší a modernější železnice
Umístění projektu
Harmonogram
Zpracovatelé
- Správa železnic
Garanti
- Ministerstvo dopravy