Městská třída je 12 km dlouhá a vede „od tanku až ke Globusu,“ začíná tedy u Sýkorova mostu na Slezském břehu Ostravice a končí na samém konci města, na hranici Poruby a Plesné. Denně se zde pohybuje zhruba 80.000 lidí a míří sem také téměř 40 % městských investic. Jde o důležité území Ostravy, čemuž ale jeho současná podoba neodpovídá.
1. Zpracování koncepce městské třídy
Proces takovéto přeměny je dlouhodobý. Pro město ji připravil Městský ateliér prostorového plánování a architektury (MAPPA) a v říjnu 2023 ji schválilo Zastupitelstvo města Ostravy. Nelze jej realizovat bez dohody v území mezi klíčovými aktéry a vyžaduje důkladnou přípravu. Analytickou část přípravy koncepce započal Městský ateliér prostorového plánování a architektury (MAPPA) na jaře roku 2021. Zahrnovala širokou škálu aktivit od sběru velkého množství dat od různých institucí až po průzkum v terénu včetně dotazníkového šetření mezi provozovateli maloobchodu.
2. Detaily koncepce
Dokument se skládá ze tří částí, z nichž každá sleduje jiné měřítko a časový horizont.
První část představuje dlouhodobý plán a výrazné zásahy. Jde například o změnu uspořádání uličního profilu tak, aby chodci měli dostatečně široký chodník a cyklisté měli svůj prostor oddělený od motorové dopravy. V některých částech bude nutné jinak uložit sítě technické infrastruktury, aby v ulicích mohly být stromy. Dlouhodobá vize také vymezuje rozvojová území, kterými by se měla Ostrava podrobněji zabývat, aby i zde jednou mohl vzniknout kus města, kde se dobře žije.
Druhá část dokumentu dělí městskou třídu na 22 úseků. Tedy částí ulice, které jsou nebo mají být stejné a koncepce zde slouží jako nástroj pro zadávání a koordinaci konkrétních investic v kratším čase. Úsek je nejmenší nutný kontext pro jakoukoliv změnu (např. u rekonstrukce křižovatky). Tato část koncepce může být podkladem pro městské obvody při plánování investic nebo pomůckou pro dialog magistrátu s městskými obvody, kterou část jak a v co upravit.
Třetí část je manuálem pro realizaci menších investic a drobných úprav, které pozvednou vzhled i funkčnost ulic v krátkém čase. Poskytuje návod k výběru prvků, které jednotlivá prostranství tvoří – např. lavičky, zeleň či typ dlažby.
Koncepce má sloužit především městu a obvodům, kterými třída prochází, ale také dalším organizacím. Pracovat s ní mohou úředníci, architekti, projektanti nebo projektoví manažeři. Dokument také slouží jako důležitý podklad při vyjádřeních a konzultaci konkrétních projektů, ke kterým se vyjadřují urbanisté ateliéru MAPPA. Aktuálně se vytváří Plán implementace koncepčního dokumentu.
3. Rychlé zásahy
Rychlé nestavební zásahy byly první fází postupné celkové proměny prostoru městské třídy. Tyto úpravy by měly dočasně zlepšit pobytovou funkci veřejných prostranství. Pomohou tomu, aby se v krátkém čase stala vybraná místa pro obyvatele příjemnější a bezpečnější. Vypořádávají se s problémy těchto míst a mají ověřit, jestli navržené řešení vede k jejich lepšímu fungování. Ke kultivaci bylo vybráno šest problematických míst na městské třídě a v březnu 2021 byla vyhlášena otevřená výzvy ke zpracování návrhů. Zájemci z řad architektů, projektantů či designérů zpracovali architektonické návrhy, ve kterých zpracovali možnou proměnu vybraných míst.
Vybraní zpracovatelé návrhů pro jednotlivé lokality:
- Lokalita č.1: 28. října od křižovatky s ul. Nádražní po Smetanovo náměstí ,vybraný zpracovatel: Jan Waldhauser
- Lokalita č.2: Veřejný prostor pasážových domů, ulice Denisova, vybraný zpracovatel: Mika Svoboda architekti – nebude se realizovat
- Lokalita č.3: Náměstí Republiky, přestupový terminál , vybraný zpracovatel: Mika Svoboda architekti
- Lokalita č. 4: Křížení ulic 28. října, Výstavní, Novinářská , vybraný zpracovatel: Atelier 10m2 – nebude se realizovat
- Lokalita č. 5: Křížení ulic 28. října, Sokola Tůmy, Železárenská , vybraný zpracovatel: Peter Bednár, Lubomír Fridrich
- Lokalita č. 6: Křížení ulic Opavská, Porubská, Sokolovská , vybraný zpracovatel: Ateliér Gogolák + Grasse
4. Cyklodoprava
Součástí postupné proměny městské třídy 28. října – Opavská je i doplnění infrastruktury pro cyklistickou dopravu, které MAPPA iniciuje. První etapa, provedená v červnu 2021, využila nestavební úpravy v podobě změny dopravního značení. Ta byla provedena v nekomplikovaných úsecích od Nové Vsi – Vodárny po křižovatku ulic 1. máje a Přemyslovců, dále na Mostě M. Sýkory a v pěší zóně na Karolině. Konkrétní podobu značení zpracovalo projekční oddělení společnosti Ostravské komunikace, a.s na základě objednávky Odboru dopravy MMO. Možná podoba opatření pro podporu cyklistické dopravy na komplikovanějších úsecích, jako jsou např. Frýdlantské a Svinovské mosty, vzejde z diskuze mezi Odborem dopravy MMO, projekcí Ostravských komunikací, a.s., MAPPA a Dopravním inspektorátem PČR.