Hlavní nádraží Ostrava je důležitým dopravním uzlem a zároveň jednou z nejvýznamnějších vstupních bran do města, jeho aktuální využití a vzhled však neodpovídají současným potřebám ani očekáváním cestujících, je proto dlouhodobě centrem pozornosti.
Historie
Ostravské hl. nádraží se nachází v městské části Moravská Ostrava a Přívoz. Pochází z 60. a 70. let 20. století a je kvalitní ukázkou architektonické práce „Bruselského stylu“. Velkorysou stavbu projektoval brněnský architekt Lubor Lacina, který spolu se sochařkou Sylvií Lacinovou Jílkovou vytvořil stavbu propracovanou do posledního detailu. Čas a nekomplexní zásahy však udělaly své. Postupně mizely jednotlivé prvky originálního vybavení, přibývaly vnitřní úpravy a na konci 20. století byl odstraněn spodní kryt konstrukce (zastřešení). Nádraží tak ztratilo nejen na estetičnosti, ale i funkčnosti.
Aktuální podobu nádraží získalo přestavbou z roku 2013. Zakázku realizoval městský obvod Moravská Ostrava a Přívoz a prostředí se díky ní zpříjemnilo. Zlepšilo se funkční propojení městské hromadné dopravy, doplněna byla také parkovací místa. Nově byla vybudována rampa pro bezbariérový přístup k výpravní budově Českých drah, vzniknul dispečink se zázemím pro řidiče a krytá zastávka. Proměny se dočkala také kašna a přibyla také zeleň.
I přes tyto dílčí úpravy však nádraží z dlouhodobého hlediska kvalitně neplní svou funkci, proto město přistoupilo k dalšímu plánování jeho generální rekonstrukce. Současně Správa železnic připravuje rekonstrukci celé stanice Ostrava hl. n., stanice Ostrava-Svinov a přilehlých traťových úseků.
Modernizace železničního uzlu Ostrava
Projekt zahrnuje rekonstrukci celé stanice Ostrava hl. n., stanice Ostrava-Svinov a přilehlých traťových úseků. V rámci stavby budou rekonstruovány dopravní koleje, většina manipulačních kolejí a výhybek seřaďovacího nádraží, vybudují se nová dopravní propojení. Součástí bude instalace nového sdělovacího a zabezpečovacího zařízení či nového informačního orientačního systému pro cestující.
Součástí rekonstrukce osobního nádraží ve stanici Ostrava hl. n. bude obnova železničního svršku i spodku včetně odvodnění, realizace nových nástupišť se zastřešením a výstavba nového podchodu v šířce 5 m, který nahradí stávající mimoúrovňový přístup na nástupiště lávkami a schodišti.
Předprostor Hlavního nádraží Ostrava
Na proměnu předprostoru hlavního nádraží město vypsalo 14. 12. 2021 VEŘEJNOU ZAKÁZKU. Jejím předmětem bylo zpracování studie obsahující urbanistický návrh řešeného území s rozpracováním do úrovně investičního záměru. Na přípravě podmínek pro výběrové řízení se z důvodu zajištění kvality návrhů zapojil městský ateliér MAPPA Ostrava. Výběrové řízení vyhrálo architektonické studio CASUA a AFRY CZ.
V březnu 2023 zpracovatelé představili urbanistickou studii veřejnosti. Ta nalezla odpovědi na několik dlouhodobě diskutovaných otázek, např. jak celý dopravní uzel uspořádat, jak velké má být veřejné prostranství před výpravní budovou a jak naložit s průmyslovým areálem v blízkosti nádraží. Zpracovatelé prověřili, jaké možnosti toto komplikované území nabízí, jak jej lze strukturovat a funkčně napojit na okolí. Úkolem bylo také navázat na připravovaný projekt Správy železnic na rekonstrukci železničního uzlu, který počítá s vybudováním podchodů.
Hlavní závěry studie jsou následující:
- na hlavní nádraží se ze sadu B. Němcové přesune přestupní uzel pro regionální spoje
- tramvajová smyčka bude přesunuta, aby mohl vzniknout bezbariérový terminál MHD
- celkově se zkrátí doba přechodu z MHD na vlakové nástupiště
- výpravní budova nebude odříznuta od svého okolí, klade se důraz na její propojení s navazujícím prostranstvím
- vybuduje se podzemní parkoviště s vjezdy z ulic Skladištní i Nádražní
- území se napojí na cyklistickou infrastrukturu
- v místě průmyslového areálu vyroste nová městská zástavba
Zdroj vizualizací: CASUA
Přednádraží Ostrava-Přívoz, terminál Jirská
Projekt zahrnuje výstavbu autobusového terminálu určeného převážně pro příměstské spoje, končící na Hlavním nádraží. Stavba obsahuje vybudování nového terminálu a odstavné plochy autobusů. Realizace stavby je plánována společně s projektem prodloužení ulice Skladištní.
Přednádraží Ostrava-Přívoz, prodloužení ulice Skladištní
Jedná se o komunikační propojení ulic Nádražní a Hlučínské. Nově budou regionální autobusové spoje přijíždět na Hlavní nádraží a dopravně se odlehčí uzlu Sad Boženy Němcové. Propojí se dopravní vazby – meziměstská autobusová doprava – MHD Ostrava – vlakové spoje.
Umístění projektu
Harmonogram
Zpracovatelé
- Statutární město Ostrava
- Dopravní podnik Ostrava
- Správa železnic
Garanti
- Břetislav Riger náměstek pro investice, dopravu a dopravně správní činnosti